پارسیس کلینیک

جراحی لیفت سانترال لب
لیفت سانترال لب

فاصله بین لب بالایی از بینی باید به اندازه باشد که تناسب صورت حفظ شود. لب ها یکی از مهمترین اعضای چهره می باشند که نقش مهمی در زیبایی صورت دارد. در مواردی که فاصله زیادی بین لب بالایی و بینی وجود دارد، راه حل هایی برای رفع این مشکل به کار گرفته می شود. جراحی لیفت سانترال لب یکی از عمل های رایج برای کاهش فاصله بین لب بالایی تا پایین بینی می باشد. این عمل برای بالا کشیدن یا لیفت لب بالایی انجام می گیرد و در کنار آن به حجم دهی لب و ضخیم سازی آن کمک می کند. لیفت سانترال لب برای افرادی مناسب است که فاصله زیادی بین لب بالا و بینی دارند و از این مورد راضی نیستند. در مواردی که این فاصله زیاد باعث ایجاد یک عیب یا نقص در صورت شود و صورت را از تناسب لازم خارج کند، نیاز است که برطرف شود. البته تصمیم به انجام این جراحی کاملا شخصی است. اما در صورتی که قصد انجام این جراحی را دارید توصیه می‌کنیم حتماً به جراحی مراجعه کنید که تجربه کافی در انجام این عمل داشته باشد. زیرا این عمل یکی از جراحی های پلاستیک بسیار حساس است که نیاز به تسلط و تجربه بالای جراح دارد.

فاصله بین لب و بینی بیش از حد می تواند با موارد دیگری از جمله تزریق ژل و روش های دیگر به جز لیفت سانترال بهبود یابد. اما تصمیم اینکه چه روشی برای شما مناسب است، باید توسط جراح تشخیص داده شود. در برخی افراد با انجام جراحی بینی و کوچک کردن بینی و یا لیفت نوک بینی، شاهد افزایش فاصله بین لب بالایی تا بینی هستیم. در این موارد نیاز است که فرد جراحی سانترال لب را هم بعد از جراحی بینی انجام دهد. بالا رفتن سن و سال و کاهش حجم لب ها یکی از مواردی است که می‌تواند باعث افزایش این فاصله گردد. در این مقاله قصد داریم به تمام مواردی که مربوط به جراحی لیفت سانترال لب می باشد، بپردازیم تا تمام ابهامات شما در مورد این جراحی از بین برود و بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

مراقبت بعد از سانترال لب

نحوه انجام لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب جزو جراحی های پیچیده اما در عین حال بدون عارضه و با ماندگاری دائمی است. مدت زمان انجام این جراحی نسبت به جراحی‌های پلاستیک دیگر نسبتاً کمتر است.این جراحی می تواند با بی حسی موضعی انجام گیرد اما در برخی موارد با توجه به تشخیص پزشک نیاز به بیهوشی کامل بیمار است. انجام این جراحی حدود ۴۵ دقیقه تا نهایتا یک ساعت به طول می انجامد. جراح قبل از جراحی، به بررسی دقیق ناحیه می پردازد و برش های دقیقی را در زیر پوست ایجاد می کند. سپس مرحله برش فرا می رسد و در نهایت بخیه های لازم زده می شود. در ادامه قصد داریم تمامی مراحل این جراحی را به صورت دقیق بررسی کنیم.

مرحله 1:


بیمار در ابتدا بی حسی موضعی دریافت می‌کند و از داروهای آرامبخش برای رفع استرس و آرامش بیمار استفاده می شود. در برخی موارد نیاز به بیهوشی بیمار است.

مرحله 2:

در این مرحله جراح به دقت مراجع را بررسی می‌کند و نواحی که نیاز به ایجاد برش دارند را علامت گذاری می کند. سپس برش های لازم را ایجاد می‌کند و پوست اضافه را از ناحیه جدا می کند.

مرحله 3:

برش ایجاد شده با بخیه های جذبی بسته می شود. بعد از جراحی این بخیه ها کاملاً جذب می شود و نیازی به کشیدن بخیه نیست. همچنین میزان وضوح اسکار ناشی از این جراحی با تجربه و تبحر جراح رابطه مستقیم دارد. هرچه جراح با تجربه تر باشد اسکار ایجاد شده به مراتب کمتر و محو تر است.

مرحله 4:

پس از این مرحله بیمار به اتاق ریکاوری انتقال داده می‌شود تا علائم حیاتی وی به طور کامل و دقیق مورد بررسی قرار گیرد و مشکلی برای بیمار ایجاد نشود. در صورتی که بیمار بیهوش شده باشد، در این مرحله فرد به هوش می آید.

مرحله 5:

این جراحی به هیچ عنوان نیاز به بستری بیمار ندارد و فرد می تواند همان روز جراحی و بعد از انجام عمل با تشخیص پزشک به منزل برود و مرخص شود. نیاز به بستری شبانه بیمار نیست.

مرحله 6:

گاهی اوقات بعد از انجام جراحی لیفت سانترال لب تزریق چربی و ژل به ناحیه لب بالایی انجام می شود که نتیجه جراحی به مراتب بهتر باشد.

قبل و بعد از لیفت سانترال لب

کاندیدای مناسب برای جراحی لیفت سانترال لب

در ادامه قصد داریم به افرادی که کاندیدای مناسبی برای این جراحی هستند اشاره ای داشته باشیم. همچنین متقاضیان این جراحی بهتر است که موارد زیر را در نظر داشته باشند:

  • افرادی که انتظارات واقع بینانه از این جراحی دارند کاندیدای مناسبی برای این جراحی هستند.
  • افرادی که بین لب بالا و بینی آنها فاصله بیش از حد طبیعی وجود دارد، می توانند گزینه مناسبی برای انجام این جراحی باشند.
  • افرادی که مشکلات و بیماری های زمینه ای خاصی ندارند، می ‌توانند برای این جراحی گزینه مناسبی باشند.
  • افرادی که برای بهبود فاصله بین لب ها و بینی نمی توانند از ژل لب استفاده کنند.

کاندیداهای نامناسب برای لیفت سانترال لب

  • زمانی که فرد تبخال فعال دارد یا به آفت دهانی مبتلا است، نباید عمل لیفت سانترال لب انجام دهد و باید بعد از زمان بهبودی، این عمل را به تعویق بیندازد.
  • افرادی که داروهای رقیق کننده خون مانند ایبوپروفن، آسپرین و وارفارین و دیگر داروهای رقیق کننده را مصرف می کنند، لازم است این مورد را با جراح خود در جلسه مشاوره در میان بگذارند تا در صورت نیاز یک ماه قبل از جراحی مصرف این داروها را قطع کنند.
  • افراد مبتلا به آلرژی های دارویی مختلف نیاز است که این مورد را با پزشک خود مطرح کنند.
  • افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای خاصی دارند و داروهای خاصی را مصرف می‌کنند، نیاز است در جلسه مشاوره این موارد را به پزشک خود مطرح کند.
  • افرادی که انتظارات غیر واقع بینانه از جراحی دارند، کاندیدای مناسبی برای این جراحی نیستند.

مزایای جراحی لیفت سانترال لب

–        بهبود ظاهر لبخند

–        برجسته شدن لب ها

–        برجستگی لب ها

–        افزایش زاویه بین لب و بینی

–        کاهش فاصله بین لب و بینی

–        بهبود تناسب چهره

عوارض جراحی لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب یکی از جراحی های بی خطر بوده که عوارض خاصی ندارد. این جراحی بر خلاف جراحی های دیگر پلاستیک، باعث بروز عوارض جانبی مختلف نمی شود. فرد می تواند بعد از انجام لیفت سانترال لب، از ظاهر زیبای خود لذت ببرد، بدون اینکه ناراحتی و دردی را تجربه کند. در صورتی که این عمل در یک مرکز معتبر و توسط یک پزشک متخصص با تجربه انجام گیرد، حداقل عوارض ممکن را دارد. در ادامه قصد داریم برخی از عوارض نادر جراحی لیفت سانترال لب را بررسی کنیم:

  • تورم در ناحیه تحت جراحی
  • درد خفیف
  • کبودی
  • حساسیت در ناحیه
  • از بین رفتن اعصاب و حس در ناحیه به صورت موقت
  • احتمال عدم تقارن در لب ها
  • احتمال ایجاد عفونت
  • احتمال ایجاد اسکار

تمام این عوارض در برخی موارد نادر رخ می‌دهند و در صورتی که نمونه کارهای جراح خود را بررسی کرده اید و  به پزشک خود اطمینان کرده اید، سپس وی را انتخاب کرده اید، نیازی به نگرانی در مورد این عوارض نیست. زیرا برای تمامی موارد راه حلی در نظر گرفته می شود تا کمترین عارضه و ناراحتی برای بیمار ایجاد شود. تورم و کبودی تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی کاملا از بین می رود. همچنین برای پیشگیری از ایجاد عفونت، پزشک آنتی بیوتیک های لازم را برای بیمار تجویز می کند. برای پیشگیری از ایجاد اسکار نیز پزشک راه حل های مناسبی را برای بیمار در پیش می گیرد و استفاده از کرم های مخصوصی را برای مدت زمان مشخصی برای بیمار تجویز می کند.

اقدامات قبل از جراحی سانترال لب

همانطور که می دانید جراحی سانترال لب از جمله جراحی های پلاستیک است که نیاز است قبل از انجام جراحی اقدامات لازمی را انجام دهید. جلسه مشاوره پیش از جراحی برای معاینه بیمار و پاسخ به سوالات و ابهامات وی انجام می گیرد. همچنین مزایا و عوارض جراحی به بیمار گفته می شود و از سوی دیگر در جلسه مشاوره، پزشک روند جراحی را به بیمار توضیح می دهد. در این جلسه مشاوره فرد به طور کامل معاینه می شود. در جلسه مشاوره پیش از جراحی بهترین روش برای رسیدن به نتیجه دلخواه انتخاب می شود. در جلسه مشاوره فاصله مناسب بین لب بالا و پایین فرد اندازه گیری می شود تا بعد از عمل لب ها به طرز نامناسبی دور از هم قرار نگیرند و ظاهری کاملا طبیعی بعد از عمل ایجاد شود.

همچنین قبل از جراحی در صورت نیاز آزمایشاتی از بیمار گرفته می شود. از دیگر اقدامات قبل از جراحی سانترال لب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم مصرف سیگار و دخانیات از یک ماه قبل از جراحی
  • عدم مصرف نوشیدنی های الکلی یک ماه قبل از جراحی
  • عدم مصرف داروهای رقیق کننده خون برای جلوگیری از کبودی و خونریزی ناحیه

همچنین اقداماتی که باید شب پیش از جراحی انجام گیرد به بیمار گفته می شود. قبل از مراجعه برای جراحی نیاز است که فرد صورت خود را کاملا بشوید تا آرایشی نداشته باشد.

مراقبت های بعد از جراحی سانترال لب

برای اینکه بعد از انجام جراحی عوارض خاصی را تجربه نکنید و درد و ناراحتی بعد از جراحی تا حد ممکن برای شما کمتر شود، باید یکسری مراقبت ها بعد از انجام این عمل به کار گیرید.

  • برای  کاهش تورم ناحیه نیاز است از کمپرس یخ به فواصل زمانی مشخص استفاده کنید.
  • تا دو هفته بعد از جراحی نباید از سیگار و دخانیات و نوشیدنی های الکلی استفاده کنید.
  • استفاده از داروهای رقیق کننده خون تا مدتی بعد از جراحی نباید استفاده شود.
  • بعد از جراحی پزشک داروهای را برای به حداقل رساندن عوارض جراحی برای بیمار تجویز می کند که نیاز است سر ساعت مصرف شوند.
  • استفاده منظم آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عفونت ضروری است.
  • ناحیه تحت جراحی نباید دستکاری شود.
  • مواد غذایی که به ناحیه برش می تواند آسیب وارد کند نباید مصرف شود. برای مثال غذاهای تند و دارای ادویه های شدید و همچنین غذا هایی که نیاز به جویدن زیاد دارند یا سفت هستند، تا مدتی نباید مصرف شود.
  • یک هفته بعد از جراحی، از مواد آرایشی و کرم پودر نباید استفاده شود.
  • یک هفته بعد از جراحی نباید فعالیت های ورزشی سنگین داشته باشید.
  • حداقل تا ۵ روز بعد از جراحی از خم شدن به شدت خودداری کنید، زیرا می‌تواند ریسک کبودی را بالا ببرد.
  • یک هفته بعد از جراحی سانترال لب نباید دهان خود را به شدت باز کنید.
  • از صحبت کردن به مدت طولانی پرهیز کنید.

انواع جراحی لیفت سانترال لب

روش های مختلفی برای عمل لیفت سانترال وجود دارد که بر اساس شرایط بیمار و میزان فاصله لب ها از بینی، یک روش انتخاب می شود. بیمار نمی تواند روش مناسب را انتخاب کند و تشخیص روش مناسب تنها به عهده پزشک جراح است.

سانترال لب با برش ایتالیایی

متداول ترین روش برای بالا کشیدن یا لیفت لب ها و کاهش فاصله بین لب و بینی، این روش است. در روش ایتالیایی یک برش شاخ گاوی ایجاد می شوند و بخشی از پوست زیر بینی و بالای لب برداشته می شود.

لیفت لب گالوینگ

در این روش بین بینی و لب ها فاصله ی زیادی نیست و فقط نیاز است که لب های باریک بهتر نشان داده شود. به همین دلیل نیاز به برش های زیاد مانند لیفت به روش ایتالیایی نیست. در این روش برشی کوچک در بالای لب زده می شود و پوست اضافی برداشته می ‌شود و سپس لب بالا کشیده می شود.

لیفت گوشه های لب

با بالا رفتن سن و سال، گوشه های لب ها به مرور تحت تاثیر عوامل مختلف مانند جاذبه زمین، سنگینی اطراف لب ها و … به سمت پایین متمایل می شود. همین امر باعث غمگین و افسرده به نظر رسیدن فرد می شود. زمانی که گوشه های لب به سمت پایین متمایل شوند، از این روش استفاده می شود. در این روش برش های کوچکی در گوشه های لب ایجاد می شود. کمی از پوست اطراف لب برداشته می‌شود و گوشه های لب به سمت بالا کشیده می‌شود و فرد ظاهر جوانتری پیدا می کند.

انواع لیفت سانترال لب

هزینه جراحی سانترال لب

هزینه عمل لیفت سانترال لب بستگی به دستمزد جراح، هزینه‌های کلینیک و همچنین داروهای بعد از عمل دارد و هزینه نهایی بعد از بررسی و معاینه بیمار مشخص می شود. نیاز است که برای اطلاع از قیمت دقیق این جراحی به کلینیک مراجعه شود و بعد از جلسه مشاوره مبلغ دقیق جراحی، به بیمار گفته می شود. این جراحی با هدف زیبایی انجام می گیرد و هزینه های آن تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار نمی گیرد. اما برای اطلاع از این مورد می توانید با شرکت بیمه خود تماس بگیرید و سوالات خود را از آنها بپرسید.

مقایسه لیفت سانترال لب و تزریق ژل لب

با تزریق ژل لب می توان تا حدودی فاصله بین لب بالایی و بینی را کاهش داد. این روش اگر به روش صحیحی انجام گیرد، می تواند بسیار موثر باشد. اما نیازمند تجربه بالای جراحی است. همچنین این نکته را مد نظر داشته باشید که تزریق ژل روشی موقتی است و نیاز است که هر شش ماه یک بار تکرار شود و در نتیجه هزینه آن به نسبت جراحی سانترال لب در بلند مدت بیشتر است. اما شما با یک بار انجام عمل سانترال لب، به نتیجه دلخواه می رسید و ماندگاری این جراحی دائمی است. 

جراحی لیفت سانترال لب

سوالات متداول درباره لیفت سانترال لب

آیا با عمل لیفت سانترال لب می توان افتادگی گوشه های لب ها را اصلاح کرد؟

افتادگی گوشه های لب ها با روش لیفت گوشه های لب بهبود می یابد. این جراحی روی گوشه های لب انجام می گیرد. این جراحی به صورت مشخص برای بالا کشیدن گوشه های لب انجام می گیرد و به فاصله بین لب و بینی ارتباطی ندارد.

ماندگاری جراحی لیفت سانترال لب چقدر است؟

جراحی لیفت سانترال لب روشی دائمی است که نتیجه ای بلندمدت دارد و به هیچ عنوان بازگشت پذیر نیست. بنابراین خیالتان از بابت ماندگاری این جراحی راحت باشد. اما دیگر روش ها برای کاهش فاصله بین لب بالا و بینی، مانند تزریق ژل و چربی به لب ها، برگشت پذیر هستند.

سن مناسب برای انجام عمل لیفت سانترال لب چه سنی است؟

افراد می توانند از ۲۰ سالگی تا ۶۰ سالگی در صورتی که شرایط اولیه و سلامت فیزیکی مناسبی دارند، این جراحی را انجام دهند. این جراحی زیبایی به منظور بهبود ظاهر و زیبایی بیشتر فرد انجام می گیرد و در صورتی که فرد سلامت بدنی خوبی داشته باشد، می تواند این جراحی را انجام دهد.

چه زمانی می توان نتیجه جراحی سانترال را مشاهده کرد؟

به دلیل تورم و کبودی ناحیه نمی توان بلافاصله نتیجه جراحی را مشاهده کرد. اما بعد از 3 الی 4 هفته می توان به طور کامل نتیجه جراحی را مشاهده کرد.

اسکار ناشی از جراحی لیفت سانترال لب به چه صورت است؟

بعد از گذشت مدت زمان مشخصی از جراحی، نیاز است که از کرم های مخصوصی برای رفع آثار اسکار بعد از جراحی استفاده کرد. با استفاده از این کرم ها می توان ظاهر پوست را بهبود بخشید. اما در صورتی که به طور مناسبی از این کرم ها استفاده نشود، می توان شاهد اسکار بود. بنابراین توصیه می‌شود که به مراقبت های بعد از جراحی دقت شود.

کبودی بعد از جراحی چه زمانی از بین می رود؟

کبودی و تورم بعد از جراحی کاملاً طبیعی است و نهایتاً تا یک هفته بعد از جراحی کبودی و ورم به طور کامل از بین می رود و نتیجه جراحی نمایان می شود.

چه زمانی بعد از جراحی سانترال لب می توان تزریق ژل انجام داد؟

پزشکان توصیه می کنند که ابتدا جراحی سانترال انجام گیرد و سپس تزریق ژل بعد از بهبودی بیمار می تواند انجام گیرد. اما برای برخی افراد توصیه می شود که ابتدا تزریق ژل و یا چربی به لب بالایی انجام گیرد و در صورتی که نتیجه لازم از این روش گرفته نشد، از عمل لیفت سانترال لب کمک گرفته شود. در صورتی که پزشک صلاح بداند، جراحی سانترال انجام می گیرد. می توان بعد از جراحی و بعد از مشخص شدن نتیجه نهایی جراحی، برای رسیدن به نتیجه دلخوان و برجسته تر کردن لب بالایی، از تزریق ژل یا چربی بهره گرفت.

آیا امکان افزایش فاصله بین لب ها و بینی بعد از عمل وجود دارد؟

خیر. در صورتی که از نتیجه عمل راضی نباشید، امکان برگشت به حالت قبلی وجود ندارد و در نتیجه توصیه می شود که در انتخاب جراح دقت لازم را انجام دهید و تمام نکات لازم را بررسی کنید و سپس جراح را انتخاب کنید. بررسی نمونه کارها قبل از جراحی اهمبت بالایی دارد.

رژیم غذایی بعد از عمل لیفت سانترال لب به چه صورت است؟

توصیه می شود که تا یک هفته بعد از عمل از غذاهای آبکی و سبک استفاده شود و مصرف غذاهای سفت منع می شود. همچنین مصرف غذاهای تند و ادویه ای و داغ توصیه نمی شود.

بخیه های جراحی چند روز بعد از عمل کشیده می شوند؟

حدوداً 5 روز بعد از عمل، بخیه ها کشیده می شوند. اما در صورتی که از بخیه های جذبی استفاده شود، نیازی به کشیده شدن ندارد.

لیفت سانترال لب بهتر است یا تزریق ژل و چربی به لب ها؟

تزریق ژل شاید در برخی موارد حالت طبیعی نداشته باشد و نتواند فاصله زیاد به لب ها و بینی را جبران کند. اما لیفت سانترال لب ها به ترمیم و اصلاح این فاصله کمک می کند و ظاهری طبیعی تر دارد. همچنین نتیجه آن همیشگی است. بنابراین در اغلب موارد جراحی به بیمار پیشنهاد می شود. زیرا تزریق ژل نیاز به تمدید دارد.

جراحی لیفت سانترال لب برای مردان و زنان به یک روش انجام می گیرد؟

خیر. این جراحی باید با توجه به جنسیت فرد انجام گیرد. فاصله لب ها و بینی در مردان نسبت به زنان باید بیشتر باشد. همچنین لب ها نباید برجستگی داشته باشند. در صورتی که این مورد برای زنان متفاوت است و فاصله لب تا بینی باید کمتر باشد و لب ها برجسته تر نمایان شوند.

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Call Now Buttonتماس سریع