پارسیس کلینیک

درمان تعریق با لیزر
درمان تعریق با لیزر

تعریق یا عرق کردن یکی از فرایند های طبیعی بدن انسان است که به تنظیم دمای بدن کمک کرده و به انسان کمک می کند تا در دماهای مختلف محیط، دمای خود را در بازه طبیعی حفظ کند. برخی افراد عرق بیش از حدی تولید می کنند و به بیانی دیگر تعریق غیر طبیعی را تجربه می کنند. این وضعیت با نام هایپرهیدروزیس شناخته می شود. دلیل اصلی این بیماری ناشناخته است و تخمین زده اند که 4 درصد از جمعیت انسان ها از این بیماری رنج می برند و بیش از 21 درصد از انسان ها به نوعی از تعریق زیاد در طول روز، اذیت می شوند. شایع ترین محل های تعریق زیاد و تحت تاثیر هایپرهیدروزیس شامل زیر بغل ها، کف سر، کف دست ها و کف پاها می باشد. ما در این مقاله قصد داریم به روش های درمان تعریق زیر بغل با لیزر بپردازیم.


چه زمانی از لیزر و روش های لیزر درمانی برای تعریق بیش از حد کمک گرفته می شود؟

  • زمانی که تعریق بیش از حد زیر بغل ها، پیشانی، لب بالایی، کف دست و پاها، بدون هیچ دلیل خاصی بروز می کند و روی کیفیت زندگی تاثیر می گذارد.
  • زمانی که تعریق بیش از حد باعث خجالت یا ناراحتی فرد شود.
  • زمانی که قرص و دارو و سایر روش های درمانی، برای تعریق بیش از حد موثر واقع نشود.

روش های مختلف برای کاهش تعریق بدن

تجویز ضد تعریق ها مانند درایسل می تواند بسیار موثر باشد، ولی برای برخی افراد می تواند آزاردهنده بوده و تاثیر کمی داشته باشد. الکتروفورسیس یک روش درمانی موثر برای تعریق بیش از حد کف دست و پاها است ولی برای زیر بغل انجام نمی گیرد. تزریق سم بوتولینیوم یا بوتاکس هم روش بسیار موثری برای تعریق است که می تواند روی هر ناحیه از بدن تزریق شود. تاثیر بوتاکس بر غدد عرق تا سه الی شش ماه دوام می آورد. در گذشته تنها روش دائمی برای درمان تعریق، بریدن اعصابی بوده که مسئول خون رسانی به غدد تعریق بوده اند. در این روش که با نام سیمپاتکتومی شناخته می شده، غدد عرق از بین می روند، ولی 80 درصد بیماران از تعریق در سایر نواحی بدن مانند شکم و کمر رنج می برند که این مورد هم از عوارض این روش محسوب می شود.
استفاده بیشتر از وسایل بر پایه انرژی برای درمان تعریق بیش از حد، گزینه های درمانی بلند مدت تری را برای از بین بردن تعریق بیش از حد در اختیار پزشکان قرار داده است. این روش ها هر کدام به نوعی انجام می شوند ولی اغلب از انرژی لیزر استفاده می کنند. تمامی این روش ها به تخریب غدد عرق کمک می کنند. تاثیر آن ها بلند مدت است، ولی در برخی موارد می توانند دائمی هم باشد. زیرا غدد عرق تخریب می شوند و امکان دارد هیچ گاه بازسازی نگردند.

توضیحات تکمیلی درباره روش درمانی لیزر برای درمان تعریق

امواج لیزر که در طول موج های مختلفی موجود هستند، می توانند به درمان غدد بیش فعال عرق هم کمک کرده و این مورد را درمان کنند. این روش درمانی به نوعی است که ناحیه مورد نظر ابتدا بی حس می شود و سپس در معرض اشعه لیزر قرار می گیرد تا به تخریب غدد تعریق کمک شود. این روش درمانی برای یک تا دو بار نیاز است که انجام گیرد تا فرد به سطح دلخواه و نتیجه مطلوب برسد. تورم متوسط و کبودی از عوارض جانبی شایع بعد از درمان تعریق با لیزر است. از دیگر عوارض جانبی مهم بعد از این روش درمانی می توان به عفونت در ناحیه تحت درمان هم اشاره کرد که در موارد بسیار نادری بروز می کند.

دستگاه های لیزر برای درمان تعریق در مدل های مختلفی موجود هستند که به تخریب غدد عرق منجر شده و این روند را با گرمادهی انجام می دهند. سیستم خنک کننده برای پوست هم در این دستگاه ها وجود دارد تا به پوست آسیب وارد نشود. غدد عرق در زیر لایه چربی و درمال پوست وجود دارد. این دستگاه های لیزر نیازمند دو جلسه درمانی هستند تا نتیجه خوبی مشاهده شود و تورم بعد از هر جلسه درمانی کاملاً طبیعی است. امواج اولتراسوند از امواج انرژی برای گرمادهی به غدد عرق استفاده می کنند. این امواج در زاویه های مختلفی وارد پوست می شوند و به زیر پوست وارد شده و غدد عرق را هدف قرار می دهند تا گرما به این غدد وارد شود و باعث تخریب این غدد گردد. این مورد باعث می شود که سطح پوست خنک باقی بماند و گرما فقط به غدد عرق وارد گردد. مطالعات نشان داده است که تعداد جلسات با روش اولتراسوند باید توسط پزشک تشخیص داده شود ولی در اغلب موارد دو جلسه کافی است.  

نرخ موفقیت درمان تعریق با روش لیزر درمانی

اطلاعات دقیق تر بعد از گذشت مدت زمان طولانی تر به دست می آید ولی در حال حاضر این روش برای مدت زمان طولانی در حال انجام است و نشان داده است که بیش از 90 درصد از بیماران بعد از 12 ماه یا یک سال، رضایت بالایی را از این روش داشته اند.

نتیجه درمان تعریق با لیزر

روش های درمانی حال حاضر با لیزر برای درمان تعریق شامل لیزر، مایکروویو یا اولتراسوند، می توانند نتایج بلند مدتی را در پی داشته باشند. بیماران باید توقع تورم و دیگر عوارض جانبی مختصر را برای یک تا دو هفته بعد از این روش درمانی داشته باشند. این مورد بستگی به نوع روش انتخابی و دستگاه مورد استفاده دارد.

درمان تعریق زیر بغل با لیزر

مزیت های روش درمان تعریق با لیزر

لیزر یکی از ایمن ترین و موثر ترین روش های درمان تعریق است. این روش کم تهاجمی است و در نتیجه نیازی به جراحی و دوران نقاهت بعد از آن ندارد. بیمار نیازی به نگرانی بابت جای زخم و دوران نقاهت نخواهد داشت. این روش بدون نیاز به بیهوشی انجام می شود. در ادامه به صورت موردی به مزایای این روش جدید درمانی اشاره می کنیم:

  • روش درمانی نوین و منحصر به فرد
  • عوارض جانبی حداقل نسبت به دیگر روش های درمانی
  • ماندگاری بیشتر نسبت به دیگر روش های درمانی
  • درمانی فوری و موثر
  • بدون نیاز به استراحت و مراقبت های خاص بعد از این روش
  • بدون درد و ناراحتی زیاد بعد از این روش
  • عدم نیاز به تکرار روش درمانی و مصرف داروهای شیمیایی و ایجاد برش
  • مناسب برای افراد 20 تا 60 ساله
  • کاهش چشمگیر تعریق در ناحیه زیر بغل و دیگر نواحی بدن که تعریق زیادی دارند.
  • بدون آسیب وارد کردن به بافت های اطراف ناحیه عصب
  • بدون آسیب وارد کردن به پوست
  • بدون نیاز به تمدید جلسات درمانی بعد از دو جلسه
  • بدون محدودیت فعالیت فیزیکی بعد از روش لیزر

کاندیدای مناسب برای درمان تعریق با لیزر

این روش درمانی برای افراد زیر مناسب است:

  • افرادی که به دلیل تعریق بیش از حد، فعالیت های روزمره آن ها مختل شده و تحت تاثیر قرار می گیرد.
  • افرادی که به دلیل تعریق بیش از حد، دائماً بوی ناخوشایند می دهند.
  • افرادی که دائماً مجبور به استفاده از خوشبوکننده ها و دئودورانت ها هستند.
  • تعریق کف دست در فعالیت های اجتماعی آن ها اختلال ایجاد می کند.
  • نیاز به تعویض لباس برای چندین بار در طول روز دارند.
  • نیاز به پوشیدن لباس هایی دارند که عرق روی آن ها دیده نمی شود و نمی توانند لباس های رنگ روشن مثل کرم و طوسی و … بپوشند.
  • افرادی که به دلیل تعریق بیش از حد، ارتباطات اجتماعی و موقعیت های شغلی مناسب را از دست می دهند.

درمان تعریق با لیزر برای چه افرادی مناسب نیست؟

این روش درمانی برای افرادی که از کپسول اکسیژن استفاده می کنند، مناسب نیست. همچنین اگر شخص در اثر تزریق مواد بی حس کننده مانند لیدوکائین، اپی نفرین و … دچار مشکلات قلبی می شود، نباید از این روش درمانی استفاده کند. اگر فرد در بدن دستگاه الکتریکی دارد، نباید از این روش لیزر استفاده کند. از سوی دیگر افرادی که تعریق آن ها ناحیه ای و موضعی نیست و سطح وسیعی از بدن یا کل بدن را درگیر کرده است، نیاز دارند که از سایر روش های درمانی مانند سمپاتکتومی و آندوسکوپی قفسه سینه استفاده کنند.

در روز جلسه لیزر نباید از ضد تعریق ها و دئودورانت ها استفاده کنید. اگر زخم یا عفونتی روی پوست ناحیه درمان وجود داشته باشد، این روش لیزر می تواند برای شما خطرناک باشد. در صورتی که لیزر موهای زائد انجام می دهید، نیاز است که حداقل یک هفته بین این دو جلسه درمانی فاصله بیفتد. همچنین از آفتاب گرفتن و سولاریوم همزمان با این روش درمانی خودداری کنید. حداقل یک ماه بین آفتاب گرفتن و این روش درمانی لیزر برای درمان تعریق، باید فاصله بیفتد.

مراقبت های قبل از درمان تعریق با لیزر

نحوه انجام روش درمان تعریق زیاد با لیزر

درمان هایپرهیدروزیس یا تعریق بیش از حد به دو روش مرسوم انجام می گیرد که در ادامه به توضیحاتی درباره هر یک از این دو روش می پردازیم:

روش غیر تهاجمی

در این روش غیر تهاجمی در ابتدا پوست پاکسازی شده و بعد از آن یک شبکه روی پوست کشیده می شود. داروی بی حس کننده به ناحیه تزریق می شود تا در طی روش درمانی، بیمار درد را احساس نکند. اکثر بیماران درد خفیفی را در طی این روش تجربه می کنند. در این نوع روش غیر تهاجمی هیچ برش یا پارگی ایجاد نمی گردد. فرد در حالی که خوابیده است و بازوهای خود را بالا داده است، دستگاه لیزر چندین بار روی ناحیه مورد نظر قرار می گیرد. این روش درمانی یک ساعت تا یک ساعت و نیم به طول می انجامد.

درمان عرق با لیزر درمانی

روش کمتر تهاجمی

در روش نانومتری به از بین بردن دائمی غده های عرق بیماران مبتلا به هایپر هیدروزیس کمک می شود. طی این روش، غده های عرق با گرما از بین رفته و در عین حال به بافت های اطراف هیچ آسیبی وارد نمی شود. این عمل می تواند با بی حسی موضعی انجام گیرد و زمان مورد نیاز برای انجام این عمل حداکثر یک ساعت است. مراحل انجام این روش به شرح زیر است:

  • مرحله اول: ناحیه مورد نظر برای بهبود تعریق توسط بیمار گفته می شود و پزشک در روی پوست ناحیه ید قرار می دهد و از نشاسته برای تشخیص محل دقیق غدد عرق استفاده می شود.
  • مرحله دوم: در این مرحله برشی 3 میلی متری در ناحیه ایجاد می شود و یک کانول وارد ناحیه می گردد. این کانول که به شکل یک سوزن باریک است، هیچ دردی را ایجاد نمی کند و در سر آن یک فیبر نوری وجود دارد. با این فیبر نوری، پرتوهایی به ناحیه وارد می شود و غده های عرق از بین رفته و تخریب می شوند.
  • مرحله سوم: برای خارج کردن غدد عرق از کانول استفاده می شود.

درمان عرق کف دست با لیزر

بسیاری از افراد از عرق کردن کف دست شان معذب می شوند و هنگام دست دادن به دیگران ممکن است حس ناخوشایندی را تجربه کنند و این مورد در روابط اجتماعی آن ها تاثیر منفی بگذارد. در این موارد نیاز است که با یک پزشک مشورت کنند تا روش درمانی مناسب برای آن ها تشخیص داده شود و بر اساس میزان مشکلی که دارند، از یکی از روش های درمان تعریق مانند لیزر درمانی استفاده کنند. افرادی که تعریق کف دست دارند، نتایج خوبی را از روش لیزر درمانی مشاهده کرده اند و درصد رضایت بالایی داشته اند.

تعریق دست
تعریق زیربغل

درمان عرق زیر بغل با لیزر

عرق زیر بغل یکی از معضلات مهمی است که می تواند برای بسیاری افراد ناخوشایند بوده و این افراد نتوانند لباس های رنگ روشن بپوشند. زیرا در اجتماع و در جمع دوستان، خانواده و همکاران، این مورد می تواند باعث شرم و خجالت شان شود. از سوی دیگر بوی نامطبوع و ناخوشایندی که از تعریق زیاد موجب می شود، از دیگر موارد آزاردهنده ای است که نیاز است این افراد برای درمان و رفع این مشکل به پزشک مراجعه کرده و روش درمانی مناسبی را از سر گیرند. روش لیزر درمانی یکی از روش های کارامد و بسیار موثر برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل است. درصد بالایی از مراجعه کنندگان برای درمان تعریق با لیزر، از نتیجه این عمل رضایت داشته اند و برای همیشه از شر تعریق بیش از حد زیر بغل رها شده اند.

عوارض جانبی لیزر درمانی برای درمان تعریق

این عمل جراحی مانند دیگر عمل های جراحی، عوارض جانبی دارد که شاید برای همه افراد رخ ندهد. دو تا سه روز بعد از عمل، بیماران می توانند به فعالیت های روزمره خود بازگردند. بعد از دو هفته هم می توانند فعالیت های ورزشی خود را از سر گیرند. در ادامه به خطرات و عوارض درمان تعریق با لیزر می پردازیم:

  • درد و ناراحتی بعد از عمل بسیار کم است زیرا این عمل در لایه های سطحی پوست انجام می شود و دردی در بافت های زیرین موجب نمی شود.
  • تورم عارضه شایعی بعد از این روش است که بعد از چند روز از بین می رود و کاملاً موقتی است و نیازی به نگرانی نیست.
  • خون مردگی هم ممکن است تا چند روز بعد از لیزر درمانی وجود داشته باشد ولی بعد از آن از بین می رود.
  • آسیب موقت به پوست از دیگر عوارض جانبی این روش است زیرا پوست در طی عمل نازک و متورم می شود. این آسیب های پوستی دو هفته به طول می انجامد و سپس پوست به مرور ترمیم می گردد.
  • چین و چروک در ناحیه تحت درمان هم از عوارض شایعی است که به مرور زمان از بین خواهد رفت و پوست ترمیم می شود.
  • تعریق بعد از این عمل ممکن است مشاهده شود ولی میزان آن نسبت به قبل از عمل بسیار کمتر است.
  • لیزر درمانی برای درمان تعریق، باعث ایجاد یک جای زخم خیلی کوچک در حد 3 میلی متر می شود که به مرور زمان از بین خواهد رفت. این جای زخم تبدیل به اسکار نمی شود و دائمی نیست.

هزینه درمان تعریق با لیزر

هزینه لیزر عرق کف دست، هزینه درمان عرق زیر بغل با لیزر و همچنین دیگر نواحی بدن متفاوت است. بسته به وسعت ناحیه تحت درمان، میزان تعریق، وزن بدن و برخی موارد دیگر، هزینه عمل تعیین می شود. همچنین دستمزد و تجربه پزشک و نوع دستگاه در تعیین قیمت درمان تعریق با لیزر موثر است. در این مورد می توانید با کلینیک یا مطب مورد نظر تماس گرفته و این موارد را پرس و جو کنید. این عمل معمولاً تحت پوشش بسیاری از بیمه ها نیست ولی برخی بیمه ها این مورد را تحت پوشش خود قرار می دهند و لازم است که این مورد را با شرکت بیمه خود مطرح کنید.

سوالات متداول لیزر موهای زائد

لیزر درمانی برای درمان تعریق به چه صورت است؟

درمان تعریق بیش از حد یا هایپر هیدروزیس یکی از روش های موثر و دائمی برای از بین بردن غدد تعریق و بهبود تعریق بیش از حد است. این روش به دو صورت غیر تهاجمی و کم تهاجمی انجام می گیرد که این مورد باید با بررسی وضعیت بیمار توسط پزشک تشخیص داده شود.

آیا لیزر درمانی برای درمان تعریق بیش از حد نتیجه ای دائمی دارد؟

بله این روش برای درمان تعریق بیش از حد نتیجه ای دائمی دارد و بعد از اتمام جلسات درمانی، فرد شاهد بهبود قبل توجهی خواهد بود. شاید در برخی موارد نیاز به تکرار جلسه درمانی باشد. این مورد برای از بین بردن غدد عرقی است که از جلسه اول باقی مانده است.

آیا درمان تعریق با لیزر به از بین بردن کامل غدد عرق منجر می شود؟

خیر. این روش درمانی و هیچ روش درمانی دیگری نمی تواند به از بین بردن صد در صد غدد عرق منجر شود. در این روش به از بین بردن اکثر غدد عرق کمک می شود و بیمار شاهد بهبود وضعیت تعریق خود خواهد بود.

درصد رضایت از درمان تعریق با لیزر چقدر است؟

درصد رضایت بیماران از این روش درمانی بسیار بالا است و تقریباً 90 درصد بیماران شاهد بهبود حداکثری وضعیت خود هستند و کاهش چشمگیر تعریق را مشاهده می کنند. بنابراین این روش درمانی یکی از موفق ترین روش های درمانی در دسترس است.

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Call Now Buttonتماس سریع