پارسیس کلینیک

از بین بردن جای جوش
از بین بردن جای جوش

جای جوش و آکنه یکی که از معضلات بسیار مهم برای افراد مختلف از جمله نوجوانان است. اما خانم ها و آقایان در هر سنی می‌توانند درگیر جوش و آکنه و در نتیجه درگیر مشکلات مربوط به رفع جای جوش و آکنه باشند. در این مقاله قصد داریم به تمامی روش های از بین بردن جای جوش اشاره کنیم و توضیحات کاملی درباره‌ی روش های از بین بردن جای جوش ارائه دهیم. جای جوش یا آکنه می تواند روی زیبایی صورت صورت تاثیر بگذارد. راهکارهای مختلفی برای از بین بردن جای جوش وجود دارد. تمام این راهکارها درصد اثربخشی مختلفی دارند که ما در ادامه این مطلب قصد داریم درباره این روش ها توضیحاتی خدمت شما ارائه دهیم. در ابتدا سعی داریم به تعریفی از جای جوش بپردازیم:

جای جوش به همان لکه ها و برآمدگی و فرورفتگی هایی گفته می شود که در نتیجه درمان آکنه و جوش روی پوست صورت باقی می ماند. به این ترتیب زیبایی صورت را می تواند تحت تاثیر قرار دهد. روش های درمانی مناسبی برای از بین بردن جوش صورت وجود دارد که می‌تواند به خشک کردن و تسریع روند ترمیم جوش منجر شود. اما زمانی که درمان جوش صورت پذیرفت و جوش های فعال از بین رفت، رفع جای جوش می تواند مشکل بزرگ دیگری باشد. بسیاری از افراد جای جوش را به صورت لکه هایی روی پوست تجربه می‌کنند که این هم نیاز به انجام روش درمانی مناسب برای رفع جای جوش دارد. جای جوش زمانی روی صورت باقی می ماند که جوش تحت تاثیر فشارهای فیزیکی و یا تحریک بیش از حد قرار بگیرد. در این موارد درمان جای جوش باید با برنامه ریزی بهتری صورت گیرد.

علت ایجاد جوش و آکنه

مهمترین اقدام برای از بین بردن جای جوش این است که عللی که باعث جوش های جدید و آکنه های فعال می شود شناسایی شود و از این علل جلوگیری به عمل آید. به این ترتیب سعی داریم به دلایل ایجاد جوش و آکنه روی پوست صورت بپردازیم. پوست انسان ها دارای منافذی است که چربی را به سطح پوست می رساند. تمامی منافذ داری فولیکول های مو هستند. کنار این فولیکول های کوچک غدد چربی هستند که چربی را تولید می کنند. غدد چربی در زیر پوست وجود دارد. چربی تولید شده از این غدد در سطح پوست به نام سبوم شناخته می شود. سبوم باعث می شود که سلول های مرده پوست از طریق فولیکول ها به سطح پوست برسد. سبوم یا چربی پوست می تواند به سطح پوست برسد و اگر نتواند به سطح پوست برسد و به دلیل آلودگی ها این مشکل پیش آید، همین دلیل می‌تواند باعث ایجاد جوش و آکنه شود.

به همین دلیل مهمترین علت برای ایجاد جوش و آکنه عدم تمیزی و پاکسازی پوست است. وجود باکتری ها در پوست باعث می شود که ناحیه مورد نظر متورم شود و جوش ها شروع به ظهور می کنند. بعضی از این باکتری ها در روی پوست به صورت طبیعی زندگی می کنند. تحقیقاتی که انجام گرفته است به این نتیجه رسیدند که دلیل ایجاد جوش به دلیل میزان باکتری موجود روی پوست انسان هاست. از دیگر عوامل مهمی که باعث ایجاد جوش و آکنه می شود، دلایل هورمونی است. بسیاری از افراد در دوران بلوغ، جوش و آکنه های شدیدی را تجربه می کنند که این موارد به دلیل تغییرات هورمونی رخ می دهد.

روش های خانگی برای از بین بردن جای جوش

رفع جای جوش با روغن سیاه دانه یکی از روش های درمان خانگی جای جوش است. در صورتی که علاقه دارید از محصولات گیاهی برای از بین بردن مشکلات پوستی خود استفاده کنید، کاملا مجاز هستید اما این نکته را مد نظر داشته باشید که روش های خانگی از جمله از بین بردن جای جوش با عسل، روغن سیاهدانه، گیاه آلوورا، آب لیمو تازه و غیره هر کدام می‌تواند عوارض و معایب خاص خود را داشته باشند. در ادامه قصد داریم به هر یک از این موارد اشاره داشته باشیم:
روغن سیاه دانه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهاب است. بنابراین برای جلوگیری از بروز جوش و در نتیجه جلوگیری از ایجاد جای جوش موثر است. عسل ها هم می تواند یک راهکار کامل خانگی و طبیعی برای از بین بردن آکنه باشد. عسل خاصیت ضد باکتریایی دارد و می‌تواند به جلوگیری از ایجاد جوش کمک کند. آلوورا یکی دیگر از مواد طبیعی است که می‌تواند به ترمیم پوست کمک کند و التهاب پوست را کاهش دهد. البته برخی افراد به آلوورا حساسیت دارند و نیاز است که قبل از استفاده از این گیاه تست حساسیت انجام گیرد. استفاده از آبلیمو تازه به دلیل اسیدی بودن آب لیمو می تواند به از بین بردن لکه های ناشی از جای جوش و اسکار آکنه کمک کند. اما به خاطر داشته باشید که آبلیمو نمی‌تواند به از بین بردن جای جوش فرو رفته کمک کند. همچنین استفاده به این شیوه از آب لیمو می تواند در بسیاری از موارد به جای اینکه برای پوست خاصیت و فایده داشته باشد، ضرر هایی هم به پوست وارد کند. به همین دلیل استفاده از روش های خانگی رفع جوش به هیچ عنوان مورد تائید پزشکان و متخصصان پوست نیست.

قیمت درمان جای جوش

بهترین روش برای از بین بردن جای جوش

بهترین روش برای از بین بردن جای جوش این است که به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید و نوع جای جوش شما تشخیص داده شود. بهترین روش درمانی متناسب با مشکلی که دارید باید توسط پزشک متخصص، تشخیص داده شود. پزشک متخصص نوع مشکل را تشخیص می دهد و روش درمانی مناسب برای آن باید با نظر پزشک در پیش گرفته شود. استفاده از برخی کرم ها و سرم ها می تواند به کاهش جای جوش و آکنه کمک کند. در ادامه به برخی از این سرم های پوستی اشاره می کنیم:

سرم های دارای آلفا هیدروکسی اسید

آلفا هیدروکسی اسید ها به نوعی لایه بردار هستند و می‌توانند به لایه برداری پوست صورت کمک کنند. این سرم ها می توانند به فرم کرم هم در دسترس مصرف کنندگان قرار گیرند.

 آلفا هیدروکسی اسید ها با لایه برداری پوست می توانند از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری کنند و شادابی هرچه بیشتر پوست را منجر شود. از سرم های دارای آلفا هیدروکسی اسید می توانید برای از بین بردن جای جوش هایی که به صورت لک در آمده است، کمک بگیرید.

درمان جای جوش یا آکنه

سرم های دارای لاکتیک اسید

سرم های دارای لاکتیک اسید همانطور که از نام آن پیداست خاصیت اسیدی دارند و می‌توانند به لایه برداری پوست کمک کنند. استفاده از این سرم ها می توانند به خوبی به از بین بردن جای جوش و آکنه کمک کند. استفاده مداوم و طبق نظر پزشک می تواند لکه های ایجاد شده ناشی از آکنه ها و جوش ها را از بین ببرد و باعث شفاف شدن پوست شود. لاکتیک اسید یکی از مواد لایه بردار است و به شادابی پوست کمک می کند.

رتینوئید ها

سرم های دارای رتینول با نام رتینوئید ها شناخته می شوند و برای درمان جای جوش و آکنه و همچنین درمان چین و چروک آن موثر هستند. از سرم‌های دارای رتینول باید تحت نظر پزشک استفاده شود زیرا استفاده خودسرانه از این سرم ها می‌تواند تاثیر معکوس روی کیفیت و زیبایی پوست داشته باشد. به خاطر داشته باشید که استفاده از سرم های دارای رتینول باید همراه با استفاده از کرم های ضد آفتاب در طول روز انجام گیرد. زیرا رتینوئید ها لایه بردار قوی هستند و نیاز است که در روزها کرم ضد آفتاب مناسب و قوی استفاده شود. عدم استفاده از ضد آفتاب مناسب باعث ایجاد لک روی پوست می شود. همچنین در برخی موارد تداوم استفاده از رتینوئید ها و عدم استفاده مناسب از ضد آفتاب ها می تواند باعث بروز سرطان پوست شود. پزشکان توصیه می کنند که کرم ها و سرم های دارای رتینول را در شب ها استفاده کنند. همچنین استفاده از رتینول ها باید به مرور افزایش یابد. برای مثال در ابتدا هفته ای دو بار از رتینول ها استفاده می شود و به مرور این سرم ها را می توان به صورت شبانه و هر شب استفاده کرد. رتینول تراپی روش مناسبی برای از بین بردن بسیاری از مشکلات پوستی است.

عکس از بین بردن جای جوش

سریع ترین روش از بین بردن جای جوش  

در صورتی که قصد دارید جوش های خود را در سریعترین زمان ممکن از بین ببرید، نیاز است به یک کلینیک پوست و زیبایی و یک متخصص پوست مراجعه کنید. متخصصین پوست بر این باورند که بهترین و سریعترین راه برای از بین بردن جای جوش راه حل های زیر است:

  • از بین بردن جای جوش با لایه بردار: کرم های لایه بردار می توانند به خوبی به لایه برداری پوست کمک کرده و در نتیجه به از بین بردن جای جوش کمک کنند. کرم های لایه بردار می توانند در فرم های دیگری مانند سرم‌ها، ماسک‌ها و همچنین صابون های لایه بردار استفاده شوند. بهترین گزینه برای بیمار توسط پزشک تشخیص داده می شود. نکات مهمی که در هنگام استفاده از کرم های لایه بردار باید به آن توجه کنید این است که کرم های لایه بردار باید همراه با دقت زیادی استفاده شوند. همچنین در طول روز نیاز است که از پوست در مقابل نور آفتاب به خوبی محافظت شود. استفاده از یک ضد آفتاب قوی در مدت طول دوره درمان توصیه اکید می شود. به این ترتیب از بروز لک و پیس روی صورت جلوگیری می شود. اشعه آفتاب ضررهای زیادی دارد و می‌تواند باعث ایجاد لک روی پوست های حساس و نازک که در اثر لایه برداری به این شکل درآمده اند، شود.
  • از بین بردن جای جوش با لیزر: لیزردرمانی جای جوش روش سریعی برای از بین بردن جای جوش است. استفاده از لیزر در سال های اخیر برای از بین بردن جای جوش توصیه می شود. کلینیک های زیبایی با دستگاه های مختلف لیزر برای از بین بردن جای جوش و آکنه کمک می کنند. به خاطر داشته باشید که بعد از استفاده از لیزر درمانی برای از بین بردن جای جوش تا چند روز امکان دارد که پوست حالت قرمز و حساس داشته باشد. لیزر درمانی از جمله بهترین و موثرترین روش ها برای درمان جوش و جای جوش و جوش های کوچک روی پوست صورت است. لیزر درمانی به خوبی این مشکلات را برطرف می کند. لیزر به تحریک کلاژن سازی پوست ناحیه تحت درمان کمک می کند و همین امر باعث می شود که به ترمیم پوست سرعت بخشیده شود. جای جوش ها و آکنه ها به تدریج از بین می روند. استفاده از لیزر برای درمان جای جوش از روش های موثر است که در کلینیک های زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. برای درمان جوش از روش های موثر برای درمان جای جوش می توان استفاده کرد.
  • درم ابریژن هم از روش های مناسب برای درمان جای جوش و اسکار است. این روش از جمله بهترین روش ها برای درمان جای جوش است و می تواند روی پوست صورت انجام شود و به ترمیم پوست صورت کمک کند. استفاده از این روش توسط متخصصان و پزشکان در کلینیک های زیبایی انجام می گیرد. به هیچ عنوان از درم ابریژن در منزل و بدون نظارت یک پزشک متخصص استفاده نشود.
  • لایه بردارهای شیمیایی برای درمان جای جوش: راهکار دیگری که می‌توان برای درمان جای جوش در پیش گرفت، استفاده از لایه بردارهای شیمیایی است. به این نکته توجه کنید که لایه بردارهای شیمیایی باید طبق نظر پزشک مصرف شوند. زیرا از اسیدهای بسیار قوی تشکیل شده اند و در هر بار استفاده لایه نازکی از پوست را از بین می برند. به این ترتیب جای جوش از بین می رود. استفاده از لایه بردارهای شیمیایی با درصد مشخصی که پزشک تعیین می کند و در فواصل زمانی مشخص استفاده می شود. بدون مشورت با پزشک استفاده خودسرانه از لایه بردارهای شیمیایی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
  • میکرونیدلینگ برای درمان جای جوش می تواند یکی از بهترین و تاثیرگذارترین روش ها باشد. این روش درمانی می‌تواند به کلاژن سازی بیشتر در پوست کمک کند. سوزن های بسیار ریزی که خراش ها و زخم های بسیار کوچکی روی سطح پوست ایجاد می ‌کنند و همین امر باعث می‌شود که کلاژن سازی تحریک شود و پوست ناحیه تحت درمان، ترمیم سریع تری را در پیش بگیرد و جای جوش ها سریعتر بهبود یابد. استفاده درست و مناسب و با نظرات یک پزشک متخصص برای نتیجه گیری بهتر از میکرونیدلینگ بسیار اهمیت دارد. به هیچ عنوان از روش میکرونیدلینگ در منزل نباید استفاده شود و در این صورت می تواند باعث بروز عوارض مختلفی شود.
درمان جای آکنه

انواع جای جوش یا آکنه

برای ادامه این مقاله قصد داریم شما را با انواع جای جوش و آکنه آشنا کنیم. جوش و آکنه زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها به پوست نفوذ می کند و بافت های زیرین پوست متورم می شوند و در نتیجه جوش ایجاد می شود. نیاز است که با انواع جای جوش آشنا شوید تا بتوانید بهترین روش درمانی را انتخاب کنید. بهترین روش درمانی برای جوش توسط پزشک متخصص انتخاب می شود. رنگ پوست نیز از دیگر عوامل موثر در انتخاب روش مناسب برای درمان جای جوش است. پوست های تیره که مبتلا به جای جوش هستند، نیاز است که از روش‌های کمتر تهاجمی و روش‌هایی غیر از لیزر برای درمان جای جوش استفاده کنند. زیرا پوست های تیره به احتمال بیشتری به سوختگی ناشی از اشعه لیزر مبتلا می شوند.

در ادامه قصد داریم به انواع اسکار اشاره کنیم و توضیحات لازم را به شما بدهیم:

  •  اسکار و جای جوش آتروفیک : این نوع اسکار زمانی ایجاد می شود که پوست بعد از ترمیم جوش، نمی تواند خود را ترمیم کند. در نتیجه این نوع اسکار بروز می‌کند و به وجود می‌آید. این اسکار به دلیل تخریب کلاژن در شرایط التهابی مانند بیماری آبله مرغان و آکنه های شدید رخ می دهد. بیماری های ژنتیکی هم می‌تواند باعث ایجاد اسکار آتروفیک شوند. اسکار و جای جوش آتروفیک در سه نوع مختلف ایس پیک یا قندیلی و باکس کار و چرخشی بروز می کند. جای جوش قندیلی به فرورفتگی های عمیق و تیزی گفته می شود که بیشتر روی گونه های فرد دیده می شود. این اسکارها به شکل لوزی هستند و کمتر از ۲ میلی متر طول دارند و بسیار تیز هستند. اسکارهای قندیلی به صورت عمودی یا افقی ناشی از جوش های زیر جلدی هستند و به سختی درمان می شوند. زیرا عمق زیادی دارند و برای بازسازی و ترمیم پوست مقاومت زیادی دارند. برای درمان اسکار باکس کار نیاز است که از روش های تهاجمی تری استفاده شود. زیرا شباهت به جای زخم آبله مرغان دارند و فرورفتگی های بیشتری روی پوست ایجاد می کند. باکس کار به شکل گرد یا بیضی است و به شکل خطوط بروز می کند. این مدل اسکار از اسکار قندیلی پهن تر است و ۲۰ تا ۳۰ درصد از جای جوش ها را در بر میگیرد. اسکار چرخشی نوع دیگری از اسکار آتروفیک است. این نوع اسکار هم می‌تواند از دیگر اسکار ها متفاوت باشد. اسپری چرخشی تا ۶ میلی متر می تواند پوست فرد را درگیر کند.
  • اسکار هایپرتروفیک: اسکارهای هایپرتروفیک به دلیل تولید بیش از حد کلاژن در پوست ایجاد می شود. این اسکار در روی بدن ساخته می شود. این اسکار های هایپرتروفی به اندازه جوشی که از ابتدا ایجاد شده بود، می باشد.
  • اسکار کلوئید: اسکار کلوئیدی بزرگتر از جوش اولیه ای می باشند که ایجاد شده اند. کلوئید ها در نتیجه یک جوش یا زخم می توانند به وجود آیند. کلوئید ها می‌توانند تا ماه ها یا سال های زیادی وجود داشته باشند و در برخی موارد نیاز به جراحی کلوئید ها است تا برداشته شوند.

هزینه درمان جای جوش

بسته به اینکه از چه روش درمانی برای درمان جای جوش استفاده می شود، هزینه های تمام شده می تواند متفاوت باشد. روش لیزر درمانی معمولاً هزینه های بیشتری نسبت به کرم ها و لوسیون های لایه بردار برای درمان جای جوش های به صورت لک دارد. همچنین لیزر درمانی باید در چند جلسه متمادی انجام گیرد تا بتواند نتیجه ای عالی داشته باشد.
قبل و بعد از بین بردن جای جوش

سوالات متداول درباره از بین بردن جای جوش

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Call Now Buttonتماس سریع