پارسیس کلینیک

برداشت خال و زوائد گوشتی با لیزر CO2

خال های روی پوست از تجمع خوش خیم سلولهای ملانین ساز ( ملانوسیت ) در یک ناحیه بوجود میآید برداشتن خال صورت یکی از دغدغه های بیماران میباشد . بسته به ملانین موجود در سلولها خال ها  از بیرنگ تا کاملاْ تیره تقسیم میشود از نظرموقعیت قرار گرفتن خال در پوست سه نوع خال داریم:

  • جانکشنال یا سطحیدرست در بین اپی درم و درم قرار میگیرد و همسطح پوست است
  • درمال یا عمقیدر عمق پوست یعنی در ناحیه درم قرار میگیرد.معمولاْ بیرنگ هستند و بصورت یک زائده هم رنگ پوست دیده میشوند و برجسته هستند.
  • کامپاند یا مخلوطحدفاصل عمق و سطح میباشد. از نظر رنگ بسته به اینکه کدام قسمت بیشتر باشد) بطرف درم یا اپی درم ) رنگهای گوناگونی میتواند داشته باشد.
  • خال جانکشنال یا سطحیاین خال ها معمولا به علت اینکه کوچک هست و تعداد آن هم در یک فرد چند عدد هست ارزش جراحی کردن را نداردوبا دستگاه های لیزر CO2اولترا پالس میتوان در کوتاه ترین زمان یعنی کمتر ازدو میلی ثانیه اشعه لیزر را بر روی ضایعه یا خال تاباند و خال را تخریب کرد مزیتبرداشتن خال با لیزر با این نوع لیزر دقت بالای لیزر وعدم خطای هدف گیری در لیزر است. احتمال عود بعد از لیزر وجود دارد مثلا از ده عدد خال جانکشنالی که طی یک مرحله عمل با این روش تخریب میشود دو تا سه عدد خال ممکن است دوباره برگردد که البته مجددا بعد از مدتی دوباره میتوان آن را لیزر کرد. مهم اینست که اسکار ایجاد نشود.
  • خال درمال یا عمقیدر این نوع خال بسته به محل خال و رنگ پوست و اینکه پایه خال به چه صورت باشد می توان جراحی با بخیه نمود و یا اینکه با تیغ خال را به روش شیو ویابا لیزر اولترا پالس خال را برداشت البته در دو روش اخیر احتمال عود وجود دارد.
  • خال کامپاند یا مخلوطتنها راه درمان جراحی عمیق با بخیه است یعنی باید عمق یا ریشه خال برداشته شود وبا بخیه دوخته شود وبا روش های سطحی جراحی مثل لیزر نمیشود این خال ها را برداشت چرا که با این روش های سطحی خیلی زود خال مجددا عود میکند لذا تنها روش ،جراحی با بخیه است.

با اسکار عمل خال چه کنیم؟

  • برایبرداشتن خال با حداقل اسکار توجه به نکات زیر ضروری است:
    1. نوع خال(جانکشنال-درمال و کامپاند)و روش برداشت مناسب برداشت آن به همان صورت که در مقاله آمده
    2. عمق برداشت خال در روش لیزری (معملا اگر از درم سطحی پایین تر برویم امکان ایجاد اسکار وجود دارد.)
    3. تکنولوژی دستگاه لیزر )با دستگاههای جدید CO2اولترا پالس خیلی ظریف تر و بدون اسکار می توان کار کرد.(
    4. در روشهای جراحی دقت در محل عمل و تکنیک عمل(شامل اینکه خط برش خال موازی با خطوط کشش پوستی باشد-در خالهای بزگ زیر دوزی شود-نخ مناسب انتخاب شود-بخیه ها حتی الامکان ظریف و بدون هیچگونه کشش زیاد زده شود-از ایجاد عفونت جلو گیری شود-بخیه ها به موقع کشیده شود،مثلا در صورت ۳ تا ۵ روز)
    5. به نوع و رنگ پوست و همچنین محل خال دقت شود(پوست های تیره و ذر کسانی که مستعد کلوئید سازی هستند ،احتمال اسکار بیشتر است.ونیز بعضی مناطق بدن مثل بازو، سینه،پشت تنه و گوش احتمال اسکار وکلوئید بیشتر است.)
    6. مراقبت بعد از عمل (عفونی نشدن،مراقبت از نظر باز نشدن محل بخیه ،پرهیز از آفتاب، استفاده از کرمهای ترمیم کننده مناسب)
    7. مهارت پزشک
  • در صورت ایجاد اسکار چه باید کرد؟
  1. د­­­­­­­­قت داشته باشید برای قضاوت در مورد جای عمل و یا لیزر خال بعد از تقبل هزینه برداشتن خال با لیزر  ، نیاز به زمان می باشد ومعمولا ۳-۴ ماه وقت لازم است تا قرمزی و جای خال به تدریج کم رنگ ومحو بشود.
  2. بسته به اینکه اسکار خال فرو رفته و یا برجسته باشد می توان روشهای مختلف از جمله ساب سیژن،فیلر،میکرو درم ابریژن،لیزر PDL(درمراحل اولیه تر)لیزر CO2و یا لیزر CO2فرکشنال به کار برد.
  3. گاهی نیز به ندرت ممکن است جهت ترمیم محل اسکار مجبور به جراحی مجدد شویم.

 

 

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Call Now Buttonتماس سریع