پارسیس کلینیک

رفع و اصلاح تاتو (خالکوبی)

در حال حاضر ليزردرماني، بهترين گزينه براي پاک کردن تاتو محسوب مي‌شود، زيرا قابليت آن را دارد که رنگ تاتو را بدون ايجاد هيچ‌گونه جراحت و جاي زخم، برطرف کند.

 

 

سيستم ليزر کيوسوئيچ يک دستگاه پيشرفته پزشکي است که براي توليد طول موج‌هاي خاصي از نور طراحي شده است. نور توليد شده با طول موج مورد نظر توسط بافت هدف که در اين مورد، همان ماده رنگي تاتو مي‌باشد، جذب مي‌شود. ضربان (پالس) ليزر کيوسوئيچ تنها در کسري از ثانيه انجام مي‌گيرد و اين قابليت را براي پرتو ليزر فراهم مي‌کند که با کارآيي بالايي از پوست عبور کند و با توليد حداقل گرما به طور مؤثري توسط ذرات جوهر تاتو جذب شود.

جذب سريع انرژي امواج ليزر باعث مي‌شود که ذرات رنگ تاتو تخريب شده و به اجزاي ريزتري شکسته شود. سپس اين ذرات ريز توسط سازوکارهاي فيلتراسيون طبيعي خود بدن، تميز و دفع مي‌شوند.

به‌طورکلي فرايند پاک کردن تاتو به وسيله نور ليزر طي دو مرحله اصلي انجام مي‌شود:

  1. شکستن ذرات ماده رنگي تاتو و تبديل آن به ذرات ريزتر به وسيله ليزر که طي چند جلسه درماني متوالي انجام مي‌گيرد.
  2. قابليت پالايش طبيعي خود بدن در جذب ذرات خارجي و دفع آن‌ها به بيرون که در فاصله زماني بين جلسات متوالي انجام مي‌شود.

سه نوع مختلف فناوري ليزر براي استفاده اختصاصي در پاک کردن تاتو طراحي شده است که در هر سه از تکنيک کيوسوئيچ استفاده مي‌شود. در اين تکنيک نور ليزر با پالس‌هايي با طول موج کوتاه و داراي انرژي بسيار زياد توليد مي‌کند. اين سه فناوري ليزر عبارتند از:

  • ليزر کيوسوئيچ روبي
  • ليزر کيوسوئيچ الکساندرايت
  • ليزر کيوسوئيچ ان دي ياگ که جديدترين و پيشرفته‌ترين فناوري در اين رده از ليزرها مي‌باشد و قابليت خاصي در پاک کردن رنگ‌هاي قرمز، آبي و مشکي دارد.

فناوري اختصاصي که ما در کلينيک تخصصی پارسیس براي پاک کردن تاتو استفاده مي‌کنيم، يکي از پيشرفته‌ترين فناوري‌هايي است که امروزه براي اين کار وجود دارد و مي‌تواند تاتوهايي که ديگر به آن علاقه نداريد را به شيوه‌اي ايمن، سريع، کاملاً بدون درد و بدون آنکه آسيبي به پوست شما وارد کند، برطرف نمايد. مراجعان ما در کلينيک تخصصی پارسیس مي‌توانند با استفاده از دستگاه‌هاي پيشرفته رفع تاتو، طيف وسيعي از رنگ‌هاي تاتو از جمله رنگ‌هاي تيره، بخصوص رنگ مشکي (که بيشتر نيمي از همه تاتوها را تشکيل مي‌دهد)، آبي و سبز را به صورت کاملاً موفقيت‌آميزي پاک کنند. در جلسه مشاوره قبل از عمل، ما بهترين روشي را که براي شما قابل استفاده است، به شما توصيه مي‌کنيم.

 

  • براي پاک کردن تاتو به چند جلسه ليزر درماني نياز دارم؟

هر نوع تاتو، ويژگي‌هاي خاص خود را دارد و بنابراين به‌سادگي نمي‌توان گفت که شما براي پاک کردن آن دقيقاً به چند جلسه ليزر درماني نياز داريد. ما با تجربه‌ي چندين ساله‌اي که در زمينه پاک کردن تاتو داريم، در اغلب موارد با ديدن يک تاتو مي‌توانيم پيش‌بيني کنيم که چند جلسه ليزر براي پاک کردن آن لازم است. اما تعداد دقيق اين جلسات به سن تاتو، نوع رنگ‌هاي موجود در آن و عمق و غلظت هر رنگ بستگي دارد.

سن تاتو: تاتو‌هاي قديمي را مي‌توان در تعداد جلسات کمتري نسبت به تاتو‌هاي جديدتر پاک کرد. به طوري که براي پاک کردن يک تاتوي ۲۰ ساله ممکن است به دو يا سه جلسه کمتر از يک تاتوي تازه يک ساله، نياز باشد. براي مثال، پاک کردن کامل يک تاتوي يک ساله که در آن يک اسم با جوهر مشکي (يا سبز تيره) نوشته شده است، ممکن است به ۵ تا ۷ جلسه ليزر نياز داشته باشد.

رنگ تاتو: مسلماً پاک کردن بعضي از رنگ‌ها خيلي آسان‌تر از رنگ‌هاي ديگر انجام مي‌شود. مثلاً رنگ‌هاي خيلي تيره و آشکار مانند مشکي و قرمز را خيلي راحت‌تر مي‌توان پاک کرد. در حالي که پاک کردن رنگ‌هاي نارنجي، زرد، صورتي، قهوه‌اي و سايه‌هاي کم‌رنگ موجود در طرح تاتو، کمي سخت‌تر است. اما سخت‌ترين رنگ‌ها براي پاک کردن، شامل سبز روشن، آبي روشن و آبي فيروزه‌اي هستند. در جلسه مشاوره اوليه که به صورت رايگان براي شما برگزار مي‌شود، ما شما را در مورد تعداد جلسات لازم براي پاک کردن رنگ‌هاي خاص، راهنمايي مي‌کنيم.

غلظت رنگ: پاک کردن سايه‌ها و نقاط کم‌رنگ، آسان‌تر است، زيرا رنگ آن‌ها غليظ نيست. در بعضي از تاتوهايي که حروف خاصي در آن‌ها نوشته شده است، براي سايه زدن حروف و پر کردن فاصله بين آن‌ها از هاله‌هاي کم‌رنگ استفاده مي‌شود. براي نقش ابرها هم از سايه استفاده مي‌شود. سايه و هاله کم‌رنگ را مي‌توان در چند جلسه کوتاه پاک کرد، اما براي تجزيه رنگ قسمت‌هاي تيره و پاک کردن کامل آن به جلسات بيشتري نياز است.

 

 

  • ليزر چگونه رنگ تاتو را از بين مي‌برد؟

طول موج‌هاي خاصي از نور که توسط دستگاه ليزر رفع تاتو توليد مي‌شود، به وسيله جوهر رنگي موجود در طرح تاتو جذب مي‌گردد. جذب اين طول موج‌ها منجر به گرم شدن ذرات رنگ و خرد شدن آن‌ها در ظرف کسر کوچکي از ثانيه مي‌شود و در نتيجه ذرات رنگ به قطعات بسيار ريزی شکسته مي‌شود. اين ذرات بسيار ريز به راحتي توسط سيستم لنفاوي بدن پالايش و دفع مي‌شود. نحوه دفع اين ذرات، مشابه با روشي است که سيستم ايمني بدن براي دفع باکتري‌ها و ذرات خارجي از بدن استفاده مي‌کند.

 

  • آيا پاک کردن تاتو درد دارد؟

سيستم ليزر کيوسوئيچ ان دي ياگ، نور را به صورت تشعشعات بسيار کوتاهي به نام پالس، ساطع مي‌کند. تأثير انرژي حاصل از پالس‌های قدرتمند نور، مشابه با ضربه ناشي از يک کش لاستيکي است که به جسمي برخورد مي‌کند و کمي هم گرما توليد مي‌کند. اکثر قریب به اتفاق افرادی که این عمل را انجام می‌دهند نیازی به بی‌حسی ندارند، اما اگر به هر دلیلی بیمار تحمل درد خفیف ناشی از عمل را نداشته باشد، ما می‌توانیم از بی‌حسی موضعی برای او استفاده کنیم.

علاوه بر آن، ما یک تیمار سرمای منجمد کننده در قبل، حین عمل و بعد از عمل بر روی موضع مربوطه اعمال می‌کنیم تا هم از پوست شما محافظت کند و هم باعث کاهش درد ناشی از عمل شود. لطفاً به خاطر داشته باشید که ما تزریق عامل بی‌حسی را برای این عمل توصیه نمی‌کنیم، زیرا می‌تواند کارایی عمل پاک کردن تاتو را کاهش دهد. در تمام موارد، شما می‌توانید بلافاصله بعد از اتمام عمل به محل کار خود بازگردید و یا فعالیت‌های روزمره خود را شروع کنید، زیرا به هیچ زمانی برای استراحت بعد از عمل نیاز ندارید.

 

 

  • پاک کردن تاتوی صورت با لیزر:

از عمل لیزر می‌توان برای پاک کردن تاتوی ابروها و خط لب‌ها استفاده کرد. اما قبل از حذف تاتوی لب و پاک کردن تاتو ابرو با لیزر باید حتماً در جلسه مشاوره، بعضی آزمایش‌های لازم انجام شود.

 

 

  • بعد از عمل پاک کردن تاتو چه انتظاری می‌توان داشت؟

بعد از انجام این عمل ممکن است موضع مورد نظر به مدت ۵ روز تا چند هفته شبیه به وقتی که دچار سوختگی ملایم ناشی از آفتاب شده است، اندکی قرمز و متورم باشد. همچنین ممکن است در چند روز اول بعد از عمل، کمی خون‌مردگی و تاول بر روی پوست به وجود بیاید. نقاط ریز خونریزی هم ممکن است بر روی پوست ایجاد شود که البته معمولاً فقط در مورد بعضی از رنگ‌ها و غلظت‌های بالای جوهر تاتو یا انواع خاصی از پوست به وجود می‌آید. اما فقط به صورت سطحی است و به زودی کاملاً خوب می‌شود. یک پماد ضدمیکروبی و یک ماده ضدعفونی‌کننده نیز بر روی موضع محل عمل استفاده می‌شود. ناحیه مورد عمل باید کاملاً تمیز نگه داشته شود و هر نوع پمادی که توسط پزشک برایتان تجویز شده است را باید به طور مرتب استفاده کنید. بعد از عمل می‌توانید دوش بگیرید اما ناحیه مورد عمل باید حتماً برای ۵ تا ۷ روز کاملاً تمیز و خشک نگه داشته شود و در این مدت با هیچ سطح زبر و خشنی تماس پیدا نکند. طول دوره بهبودی بعد از عمل به سطح مورد عمل و خصوصیات فرد مورد نظر از لحاظ قدرت ترمیمی بدن، بستگی دارد. قرمزی و حساسیت پوست ممکن است تا چند هفته ادامه داشته باشد. همچنین ممکن است رنگ و ساختار پوست در ناحیه مورد عمل اندکی تغییر کند که البته به تدریج بهبود پیدا می‌کند. ممکن است شما نتایج قابل ملاحظه‌ای از این عمل، حتی بعد از چند جلسه هم مشاهده نکنید، اما کمی صبور باشید. تقریباً همه افرادی که عمل لیزر را برای پاک کردن تاتو انجام می‌دهند، از نتایج آن رضایت کامل دارند. با این حال لازم است به خاطر داشته باشید که پوست شما ممکن است حتی وقتی که رنگ تاتو به طور کامل برطرف شد، باز هم مانند زمان قبل از تاتو کردن نشود.

 

  • آیا پاک کردن تاتو باعث باقی ماندن جای زخم بر روی پوست می‌شود؟

مدل‌های قدیمی‌تر دستگاه لیزر که گرمای خیلی زیادی در پوست تولید می‌کردند و اغلب باعث سوختگی پوست می‌شدند، معمولاً یک جای زخم یا سوختگی بر روی پوست باقی می‌گذاشتند. اما امروزه با استفاده از فناوری کیو سوئیچ مدل Q10، لیزر فقط به مدت چند نانو ثانیه (میلیاردم ثانیه) بر روی پوست می‌تابد. بنابراین این تابش کوتاه، گرمای زیادی تولید نمی‌کند که باعث سوختگی پوست شود، اما در عین حال، گرمای آن به اندازه کافی زیاد است که می‌تواند ذرات رنگ تاتو را خرد کند تا روند محو شدن آن‌ها آغاز شود.

در برخی از موارد اگر پوست در مرحله بهبودی بعد از عمل دچار خون‌مردگی شود یا روی آن تاول و پوسته پوسته تشکیل شود، آنگاه احتمال ایجاد تغییراتی در ساختار پوست بیشتر خواهد بود.

 

  • چه اقداماتی را باید بعد از پاک کردن تاتو با لیزر انجام دهم؟

شما باید از قرار دادن ناحیه مورد عمل در معرض نور آفتاب، اکیداً خودداری کنید، زیرا این کار باعث تأخیر در بهبودی محل عمل و افزایش احتمال ایجاد لکه‌های رنگی بر روی پوست می‌شود. اگر هم مجبور شدید مدت زمانی هر چند کوتاه به زیر آفتاب بروید، حتماً باید از کرم ضد آفتاب بر روی موضع مورد نظر استفاده کنید. نوشیدن آب فراوان هم می‌تواند به بهبودی سریع‌تر پوست و دفع ذرات رنگ کمک کند. بالاخره اینکه پیروی از دستورات پزشک و رعایت نکات و مراقبت های بعد از لیزر تاتو، موجب تضمین سلامت پوست شما و بهبودی سریع‌تر آن در تمام طول مدت درمان خواهد شد.

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Call Now Buttonتماس سریع