پارسیس کلینیک

تزریق چربی به زیر چشم
عکس تزریق چربی به زیر چشم

تزریق چربی به زیر چشم یک روش جراحی برای پر کردن گود افتادگی زیر چشم هاست که از چربی بدن فرد گرفته می شود و به زیر چشم ها انتقال داده می شود. این روش غیرجراحی می تواند ظاهر خسته و گود افتاده چشم ها را بهبود بخشد و شما را جوان تر و پرانرژی تر نشان دهد. در طول روش تزریق چربی به زیر چشم، جراحان زیبایی از لیپوساکشن برای استخراج سلول های چربی از بدن مراجع استفاده می کنند. سپس سلول های چربی آماده می شوند و به پلک پایینی تزریق می شوند. در این مقاله قصد داریم به تمامی جوانب تزریق چربی به زیر چشم بپردازیم تا دید مناسبی از این روش جوانسازی به دست آورید و بتوانید بهترین تصمیم گیری را داشته باشید.

تزریق چربی به زیر چشم به چه صورت است؟

انتقال چربی به زیر چشم یک عمل زیبایی است که از چربی بدن برای پر کردن نواحی فرورفته و گود شده زیر چشم استفاده می کند. چربی یک نوع فیلر یا پرکننده طبیعی پوست است. جراح تزریق چربی، از لیپوساکشن برای گرفتن سلول های چربی از شکم، باسن یا ران استفاده می کند. سپس چربی گرفته شده را تصفیه کرده و به زیر پلک های پایینی تزریق می کند. این روش زیبایی می تواند باعث شود چشمان فرد بشاش تر دیده شود و فرد را جوان تر نشان دهد. در اصل تزریق چربی به زیر چشم ها یکی از روش های جوانسازی صورت است.

فیلرهای پوستی چیست؟

فیلرهای پوستی به انواع پر کننده های پوست گفته می شود. استفاده از فیلرها از جمله روش های غیر جراحی شناخته می شود. درمال یا درم به معنای پوست است. پزشکان از فیلرهای پوستی (که پرکننده های صورت نیز نامیده می شوند) برای حجیم کردن نواحی از صورت و بدن، که به دلیل افزایش سن حجم خود را از دست داده اند، استفاده می کنند. فیلرها  یا پرکننده ها همچنین خطوط ریز و چین و چروک ها را صاف می کنند و باعث می شوند که ظاهر آن ها بهبود یافته و کمتر مشخص باشند.

تزریق چربی به زیر چشم

تفاوت بین تزریق چربی و دیگر پرکننده های پوستی

تزریق چربی زیر چشم بهتر است یا فیلر؟ بیشتر فیلرهای پوستی شامل ژل های حاوی هیالورونیک اسید هستند. این فیلر های پوستی به صورت آماده قابل استفاده هستند. استفاده از فیلرهای پوستی یک درمان زیبایی غیر جراحی محسوب می شود. انتقال چربی یک پرکننده طبیعی پوست است که از سلول های چربی بدن استفاده می کند.
هنگامی که از تزریق چربی به جای فیلر پوستی استفاده می شود، مراحل بیشتری برای تزریق وجود دارد. زیرا نیاز است که چربی گرفته شده، آماده سازی شود. این روش با لیپوساکشن برای استخراج سلول های چربی از نواحی خاصی از بدن شروع می شود. سپس به آماده سازی سلول های چربی، پرداخته می شود و پس از آن پزشک، سلول ها را به ناحیه زیر چشم ها تزریق می کند. انجام لیپوساکشن خطر بروز مشکلات مربوط به حساسیت به فیلر را کاهش می دهد، ولی نسبت به استفاده از فیلر های پوستی مانند ژل ها، دوران نقاهت طولانی تری را به همراه دارد. همچنین برای پزشکان استفاده از چربی برای تزریق به زیر چشم ها نسبت به تزریق ژل، سختی و پیچیدگی بیشتری دارد.

کاندیدای مناسب برای تزریق چربی به زیر چشم

تزریق چربی به زیر چشم ها یکی از روش های متداول و محبوب برای رفع افتادگی و چین و چروک ناحیه زیر چشم ها است. برای تزریق چربی به زیر چشم یا استفاده از سایر فیلرهای پوستی، در صورتی که به دنبال رفع مشکلات زیر هستید، کاندید مناسبی برای این روش می باشید:

  • تمایل به داشتن ظاهری جوان تر و پرانرژی تر
  • رهایی از شر کیسه های زیر چشم
  • بهبود حلقه های سیاه زیر چشم یا رفع کامل آن
  • گودی و فرو رفتگی شدید زیر چشم و گونه ها
  • کاهش اثرات پیری مانند افتادگی پوست و چین و چروک
  • کاهش چین و چروک ها یا خطوط ریز اطراف چشم

کاندیدای نامناسب برای تزریق چربی به زیر چشم

برای انجام لیپوساکشن و تزریق چربی به زیر چشم، باید چربی بدن به اندازه کافی برای این عمل وجود داشته باشد. بنابراین تزریق چربی به زیر چشم ها برای افرادی که بسیار لاغر هستند، ورزشکار حرفه ای هستند و درصد چربی بدن شان بسیار کم است یا باردار هستند، گزینه مناسبی نیست و ممکن است به جای آن به فیلر های پوستی نیاز داشته باشند.

افرادی که سیگاری هستند، نیز ممکن است کاندید خوبی برای این روش نباشند. سیگار می تواند باعث افزایش احتمال کبودی و خونریزی از ناحیه تزریق شود و بر دوران نقاهت بعد از تزریق چربی تأثیر منفی بگذارد. از سوی دیگر تزریق چربی به زیر چشم ها برای افرادی که انتظارات واقع بینانه ای از این روش ندارند، گزینه مناسبی نیست.

قیمت تزریق چربی به زیر چشم

نتیجه تزریق چربی به زیر چشم

نتایج حاصل از تزریق چربی به زیر چشم ممکن است تا آخر عمر باقی بماند. اما تزریق فیلر نتیجه ای کوتاه مدت دارد و بعد مدت کوتاهی جذب بدن می شود و نیاز به تمدید دارد. مشاهده نتیجه نهایی تزریق چربی، ممکن است تا چهار ماه به طول انجامد. در طی این مدت، چربی پیوند شده منابع خون رسانی را برای زنده ماندن، پیدا می کند و چربی هایی که منبع خون رسانی یافت نمی کنند، از بین می روند. بنابراین شاید نیاز به تمدید داشته باشند. از آنجایی که بدن حدود نیمی از چربی منتقل شده را جذب می کند، پزشک حجم بیشتری از سلول های چربی را نسبت به نیاز واقعی تزریق می کند. اگر از نتیجه ناراضی باشید، ممکن است روش دیگری برای بهبود ظاهر زیر چشم ها توصیه شود.

تزریق چربی های همزمان با تزریق چربی به زیر چشم

درمان گودی و تیرگی زیر چشم ها به تزریق چربی به مقداری بسیار کم نیاز دارد. اما ممکن است برای تزریق چربی به اندام های دیگر، نیاز به جراحی های همزمان داشته باشید که در یک جلسه انجام شوند. در طی جلسه تزریق چربی، می توانید انتخاب کنید که چربی گرفته شده را به نواحی دیگر بدن خود نیز تزریق کنید. این جراحی های همزمان شامل تزریق چربی به نواحی زیر هستند:

  • بزرگ کردن باسن یا لیفت باسن برزیلی
  • تزریق چربی به دست برای جوانسازی دست ها
  • تزریق چربی به سینه برای بزرگ کردن سینه
  • تزریق چربی به لب ها برای حجیم کردن آن ها
  • تزریق چربی به نواحی فرو رفته در اثر آسیب یا ضربه یا …
  • تزریق چربی به واژن

جراحی های همزمان با تزریق چربی به زیر چشم

بسته به مشکلات ظاهری فرد، پزشک ممکن است جراحی های دیگر صورت را نیز توصیه کند. ممکن است این روش ها را علاوه بر تزریق چربی به زیر چشم یا به جای آن انجام دهد. این روش های جراحی تهاجمی تر، نیاز به دوران نقاهت طولانی تری دارند. از جمله جراحی های همزمان که می توانند همراه با تزریق چربی به زیر چشم انجام شوند عبارتند از:

  • لیفت ابرو
  • تزریق چربی به گونه یا دیگر نواحی
  • لیفت صورت یا ریتیدکتومی
  • جراحی پلک یا بلفاروپلاستی
  • تزریق فیلر به لب ها
  • دیگر روش های جوانسازی صورت

پزشکان عمومی یا جراحان پلاستیک عمل لیپوساکشن و تزریق چربی به زیر چشم را انجام می دهند. باید پزشکی را انتخاب کنید که با این نوع خاص از تزریق یعنی تزریق چربی به زیر چشم ها آشنایی کامل و تجربه کافی داشته باشد.

اقدامات قبل از تزریق چربی به زیر چشم ها

جراح در ابتدا ناحیه زیر چشم ها و ناحیه ای که می توان چربی گرفت را به طور دقیق بررسی می کند و اهداف درمانی مراجع را مورد بررسی قرار می دهد. این بررسی ها مشخص می کند که به چه میزان دقیقی از چربی برای تخلیه و تزریق نیاز است. پزشک ممکن است صورت مراجع را برای محل درست تزریق علامت گذاری کند. همچنین عکس گرفتن قبل از تزریق، می تواند به شما کمک کنند تا نتایج قبل و بعد از تزریق را متوجه شوید.

در موارد زیر باید پزشک خود را در جریان قرار دهید، در غیر این صورت می تواند مشکلات عدیده ای را برای شما ایجاد کند:

  • بارداری یا شیردهی
  • ابتلا بیماری های پوستی
  • تحت درمان بیماری های پوستی
  • سیگاری بودن
  • الکلی بودن
  • مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، رقیق‌کننده‌های خون (مانند آسپرین، ایبوپروفن و …) یا مکمل‌هایی که ممکن است خطر خونریزی و کبودی را افزایش دهند.
چربی به زیر چشم ها

نحوه انجام تزریق چربی به زیر چشم

تزریق چربی به زیر چشم یک عمل سرپایی است که تقریباً 30 تا 60 دقیقه به طول می انجامد. تزریق چربی در یک مرکز جراحی یا کلینیک یا بیمارستان انجام می شود. در این جراحی نیازی به بیهوشی بیمار نیست و در نتیجه بیمار در اغلب موارد نیازی به بستری نخواهد داشت. مراجع همان روز جراحی مرخص می شود اما یک همراه باید با وی باشد تا رانندگی کند و در شب اول و روز دوم بعد از تزریق همراهش باشد.

برای انتقال چربی به زیر چشم، پزشک مراحل زیر را انجام می دهد:

مرحله 1:


از یک آرام بخش وریدی برای مراجع استفاده می شود و برای بی حس کردن محل های تزریق، بی حسی موضعی تزریق می گردد.

مرحله 2:

از یک سوزن و سرنگ نازک برای حذف رسوبات چربی از بدن استفاده می شود.

مرحله 3:

سلول های چربی را در دستگاه سانتریفیوژ می چرخانند تا ناخالصی ها را از آن جدا کند.

مرحله 4:

پوست صورت را استریل و ضد عفونی می کند و از یک بی حس کننده موضعی استفاده می کند.

مرحله 5:

از یک سوزن بسیار نازک برای تزریق چربی تصفیه شده به پوست ناحیه پلک پایین استفاده می شود. به این مرحله پیوند چربی گفته می شود. ممکن است کمی احساس سوزش یا گز گز داشته باشید، اما تزریق چربی به هیچ عنوان دردناک نیست.

عوارض تزریق چربی به زیر چشم

تزریق چربی به زیر چشم همانند بسیاری از جراحی ها می تواند عوارض جانبی داشته باشد. ممکن است این عوارض جانبی مربوط به ناحیه ای که چربی گرفته شده است یا تزریق شده است باشد و شامل موارد زیر است:

  • خون ریزی
  • کبودی
  • عفونت
  • توده یا کیست
  • آسیب یا اسکار پوست
  • تورم یا ادم

تمامی این عوارض در صورتی که توسط یک پزشک متخصص و با تجربه انجام گیرند، در موارد بسیار نادری رخ می دهند و یا به خوبی کنترل می گردند. در موارد بسیار نادر، تزریق چربی ممکن است به جای اینکه در زیر پوست وارد شود، وارد رگ خونی شود. به این ترتیب می تواند جریان خون را مسدود کند و ممکن است به طور غیر قابل برگشتی به بینایی شما آسیب برساند. اما بروز این مورد بسیار بعید است و اگر توسط یک پزشک با تجربه انجام گیرد، به هیچ عنوان رخ نخواهد داد.

مزایای تزریق چربی به زیر چشم

تزریق چربی به زیر چشم یک راه مناسب برای بهبود ظاهر اطراف چشم ها است. در این جراحی مقدار کمی از چربی ناحیه ای که قرار است چربی گرفته شود، کاهش پیدا می کند و همین امر می تواند یک مزیت برای برخی افراد محسوب شود. اما این کاهش حجم چربی خیلی واضح نیست.

در مقایسه با فیلر های پوستی حاوی هیالورونیک اسید، تزریق چربی مزایای زیر را دارد:

  • بدون احتمال خطر واکنش آلرژیک
  • نتایج دائمی (نتایج از فردی به فرد دیگر متفاوت است)
  • ظاهر و احساس نرم تر و طبیعی تر در محل تزریق
  • ماندگاری بیشتر تزریق چربی
  • استفاده از چربی بدن خود فرد و در نتیجه هزینه های کمتر
انتقال چربی به زیر چشم

دوران نقاهت بعد از تزریق چربی به زیر چشم

دوران نقاهت پس از تزریق چربی به زیر چشم چگونه است؟ به دلیل وجود سلول های چربی اضافی، ممکن است ناحیه زیر پلک پایین، بیش از حد پر به نظر برسد. این پف کردگی و حجم غیر طبیعی، با جذب برخی از سلول های چربی در طی چهار تا شش ماه بعد از تزریق بهبود می یابد. برای به حداقل رساندن درد، می توانید پس از تزریق تا یک الی دو روز، از کمپرس سرد روی صورت و در ناحیه اطراف زیر چشم استفاده کنید. برای محافظت از پوست خود باید هر روز ضد آفتاب استفاده کنید. بسته به وسعت عمل لیپوساکشن، ممکن است در حین بهبودی به لوله های تخلیه یا درن و بانداژ فشاری نیاز داشته باشید. نواحی لیپوساکشن ممکن است برای چند هفته متورم و حساس باشند. مراقبت های لازم از این نواحی هم باید به عمل آیند.

مراجع باید توصیه های پزشک خود را برای دوران نقاهت به خوبی دنبال کند. به دلیل لیپوساکشن، ممکن است لازم باشد چند روز از کار مرخصی بگیرید و در منزل استراحت کنید. برای حدود دو هفته به خودتان راحت بگیرید و فعالیت های بدنی سختی را انجام ندهید (ورزش های سنگین و بلند کردن اجسام سنگین تا چند هفته به طور جدی منع می شود).

ورزش های سنگین و هوازی که ضربان قلب را بالا می برند، می توانند بر نتیجه جراحی تاثیر منفی بگذارند. به این معنا که با ورزش کردن و تحرک بدنی و در نتیجه عرق کردن، شاهد از بین رفتن سلول های چربی هستید. به همین دلیل رعایت مراقبت ها و دستورالعمل هایی که پزشک به مراجع می گوید، اهمیت بالایی دارد. رعایت نکردن این موارد می تواند روی نتیجه جراحی تاثیر منفی بگذارد و به عدم موفقیت جراحی منجر شود.

تزریق چربی برای چروک زیر چشم

تزریق چربی به زیر چشم در ابتدا برای رفع گودی و تیرگی زیر چشم ها انجام می گیرد. از سوی دیگر با بهبود حجم ناحیه، به بهبود چین و چروک هایی که در ناحیه زیر چشم ها به وجود آمده است، کمک می کند. تزریق چربی به زیر چشم ها یک راه حل طبیعی و موثر برای درمان چین و چروک های ریز و عمیق زیر چشم هاست.

ماندگاری تزریق چربی به زیر چشم

ماندگاری تزریق چربی به زیر چشم نسبت به تزریق فیلر ها، به مراتب بیشتر است. این روش به دلیل استفاده از چربی بدن خود فرد، ماندگاری به مراتب بالا تری دارد. در صورتی که تزریق فیلر باید در فواصل زمانی مشخصی تکرار شود. زیرا فیلرها بعد از مدت زمان مشخصی جذب بدن می شوند. تمامی فیلرهای دارای هیالورونیک اسید، بعد از مدت زمان مشخصی، جذب بدن می شوند و نیاز به تمدید و تزریق دوباره و در نتیجه هزینه دوباره دارند.

موارد خطر بعد از تزریق چربی به زیر چشم

در دوران نقاهت در چه مواردی و در صورت بروز چه علائمی باید با دکتر تماس گرفت؟ اگر علائم زیر را تجربه کردید، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خونریزی زیاد، تورم یا کبودی پیش رونده
  • تهوع و استفراغ
  • درد شدید
  • علائم عفونت مانند ترشحات زرد رنگ یا تب
  • ضعف بینایی
  • علائم سکته مغزی، مانند ضعف یک طرفه بدن
قیمت تزریق چربی به زیر چشم

هزینه تزریق چربی به زیر چشم

هزینه تزریق چربی به زیر چشم بستگی به دستمزد جراح، هزینه های جانبی کلینیک، هزینه های داروها و کرم های بعد از عمل و … دارد. این روش به دلیل استفاده از چربی بدن فرد، نیاز به هزینه خود فیلر ندارد. هزینه تزریق چربی به زیر چشم به دلیل ماهیت زیبایی عمل، تحت پوشش بیمه های درمانی قرار نمی گیرند. در کل هزینه تزریق چربی به زیر چشم نسبت به تزریق ژل و فیلرهای آزمایشگاهی دیگر به مراتب کمتر است.

کلام آخر

اگر چشمان تان گود افتاده، خسته یا دارای حلقه های تیره زیر چشم است، تزریق چربی به زیر چشم یا استفاده از دیگر فیلر های پوستی ممکن است ظاهر زیر چشم های تان را بهبود بخشیده و جوان تر نشان دهد. در تزریق چربی به زیر چشم، فیلر پوستی از چربی بدن خودتان گرفته می شود، بنابراین احتمال کمی برای ایجاد واکنش آلرژیک وجود دارد. به علاوه، نتایج پیوند چربی در اغلب موارد تا آخر عمر باقی می ماند. از سوی دیگر، تزریق چربی ظاهر طبیعی تری دارد. برای دریافت سلول های چربی ابتدا نیاز است لیپوساکشن انجام گیرد. پزشک می تواند در مورد مزایا و معایب این نوع تزریق زیر چشم در جلسه مشاوره، راهنمایی های لازم را به مراجع انجام دهد تا بتواند بهترین تصمیم گیری را داشته باشد.

سوالات متداول درباره تزریق چربی به زیر چشم

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Call Now Buttonتماس سریع